Σύλλογος Δασκάλων & Νηπιαγωγών Χίου:
Για τη νέα εγκύκλιο του ΥΠΑΙΘΑ για την ΕΑΕ και τη νέα ηλεκτρονική οδηγία προς τα ΚΕΔΑΣΥ

Ενώ η σχολική χρονιά έχει ξεκινήσει και τα χιλιάδες κενά δημιουργούν εκρηκτική κατάσταση στα σχολεία, το ΥΠΑΙΘΑ, αντί να καλύψει τις ανάγκες των σχολείων, απεργάζεται αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις. Ήδη από το καλοκαίρι ψήφισε μια σειρά διατάξεις για την Ειδική Αγωγή κι Εκπαίδευση (ΕΑΕ) με το άρθρο 117 του νόμου 5224/2025 (ΦΕΚ Α 142/5-8-2025). Την 1η Οκτωβρίου με την εγκύκλιο με αρ. πρωτ. 122194/ΓΔ4, με την οποία παρέχει «Διευκρινιστικές οδηγίες του ν. 3699/2008 (Α΄199), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει», προωθεί την εφαρμογή του παραπάνω νόμου και υποβαθμίζει παραπέρα τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ανοίγοντας τον δρόμο για δραματική μείωση των προσλήψεων στην ΕΑΕ και όχι μόνο, στη λογική του κόστους - οφέλους και της στροφής στην πολεμική οικονομία.
Καταρχήν ο καλοκαιρινός νόμος 5224/2025 στο άρθρο 117 προέβλεπε την αντιεπιστημονική «ισοπέδωση» των δυο «ενταξιακών» θεσμών - δομών των γενικών σχολείων, δηλαδή του Τμήματος Ένταξης, (ΤΕ) και της Παράλληλης Στήριξης (ΠΣ), στο όνομα πάντα της συμπερίληψης. Πιο συγκεκριμένα, όπως ορίζεται, «Μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη - συνεκπαίδευση δύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ του τμήματος ένταξης. Ομοίως και μαθητές/τριες που διαθέτουν αξιολογική έκθεση από το ΚΕΔΑΣΥ για τμήμα ένταξης, δύνανται κατά περίπτωση να υποστηρίζονται από εκπαιδευτικό ΕΑΕ παράλληλης στήριξης».
Με τη διάταξη αυτή στην ουσία πετάει στο καλάθι των αρχήστων τη σπουδαία δουλειά που κάνουν οι συνάδελφοι/ισσες της Ειδικής Αγωγής στα Τ.Ε. όπου με εξατομικευμένο πρόγραμμα και σε ξεχωριστό χώρο βοηθούν αποδεδειγμένα κι αποτελεσματικά τον/την μαθητή/τρια με μαθησιακές δυσκολίες, μόνο/η ή σε μικρά γκρουπάκια, σε βασικά μαθήματα (Γλώσσα, Μαθηματικά). Το ΥΠΑΙΘΑ με το άρθρο 117 του νόμου αυτού μας λέει αυτό θα γίνεται (;) μέσα στην τάξη, δηλαδή δύο εκπαιδευτικοί θα διδάσκουν ταυτόχρονα, πράγμα πάρα πολύ δύσκολο αν αναλογιστεί κανείς τα μεγάλα τμήματα των 25 μαθητών που έχουν δημιουργηθεί, οπότε το ΤΕ μετατρέπεται σε παράλληλη και ο μαθητής αποκλείεται από την εξατομικευμένη βοήθεια που χρειάζεται.
21/10/2025

.